Este imposibil să nu cunoști lanțul de restaurante de tip fast food “KFC”, să nu fi gustat măcar o dată în viață produsele acestora, sau să nu fi văzut reclama lor pe micile ecrane.
Povestea restaurantelor “KFC” este una foarte interesantă dar și educativă. Să începem astfel cu începutul: haideți să facem cunoștință cu colonelul Sanders.
Sursă foto: shorturl.at/pDH59
Cuprins:
o Povestea colonelului;
o Cum a apărut compania KFC;
o Evoluția financiară a companiei KFC;
o Celebra reţetă;
o Reclame Funny & celebre.
Povestea Colonelul Sanders
Sursă foto: shorturl.at/kDF28
Cunoscut precum “Colonelul Sanders” Harland David Sanders, s-a născut pe 9 septembrie 1890 în orașul Henryville din statul american Indiana.
“Colonelul Sanders” este unul dintre cei mai cunoscuți oameni din lume, chipul său fiind imaginea brand-ului pe care îl reprezintă, acesta fiind vizibil pe toate restaurantele, dar și pe ambalajele produselor acestora.
Acesta și-a pierdut tatăl la vârsta fragedă de doar 6 ani şi împins de nevoi a început să muncească de
mic pentru a-și ajuta mama. Primul loc de muncă a fost la vârsta de 10 ani în cadrul unei ferme, la vârsta de 13 ani a început să picteze trăsuri, a mai lucrat ca om de serviciu și apoi la o companie ce avea ca activitate construirea căilor ferate.
La vârsta de 19 ani, a cunoscut-o pe Josephine Kind, care i-a devenit în cele din urmă soție. Tânăra Josephine l-a motivat pe tânărul Harland să devină avocat; a rezistat în această activitate doar 3 ani; vulcanic din fire, certându-se cu unul dintre clienți chiar în interiorul tribunalului a renunțat la avocatură.
În 1930, Harland și Josephine s-au mutat în Corbin, unde au înființat un restaurant și au deschis, un motel și o benzinărie. Acolo “Colonelul” a început prima oară să gătească, servind clienților mâncăruri simple, gătite de el. În 1931 un rival pe nume Matt Srewart, patronul unei benzinării concurente, a început să îi acopere lui Sanders afișele publicitare. Acesta a mers să își confrunte rivalul însoțit de doi directori de la compania Shell Oil. Stewart a scos un pistol și l-a împușcat mortal pe unul dintre ei, iar Sanders la rândul lui l-a împușcat în umăr.
Astfel Harland a scapăt de rivalul incomod, Stewart fiind trimis în închisoare, iar el achitat.
În scurt timp, Sanders a definitivat celebra rețetă formată din 11 mirodenii amestecate cum numai el știa.
Cum a apărut compania KFC
Din cauza crizei economice Colonelul Sanders a fost nevoit să își vândă afacerea în timpul celui de-al doi-lea Război Mondial și s-a angajat la restaurantul unui prieten din Oak Ridge, statul Tennessee.
Din întâmplare în acest oraș au început să se fabrice bombele nucleare de la Hiroshima și Nagasaki iar Sanders a început să gătească pentru oamenii care lucrau la acest proiect strict secret. După război, Sanders s-a întors în orașul Corbin, a revenit la restaurantul său și şi-a redobândit clientela de altă dată.
Guvernatorul Statului Kentucky l-a decorat cu gradul de colonel, recunoscându-i astfel talentele din domeniul culinar.
Astfel, s-a făcut remarcat drept Colonelul Sanders iar chipul său a devenit logo-ul KFC (Kentucky Friend Chicken)
În 1947, Josephine l-a părăsit pe Sanders, iar doi ani mai tărziu acesta s-a recăsătorit cu Claudia, o femeie pe care o numise manager la restaurant și motel.
Se spune că nimic nu este întâmplător, la fel se poate spune și cu istoria acestei companii. După construcția autostrăzii între state din '75, oamenii nu au mai tranzitat orașul, iar acest lucru a dus la colapsul afacerii, moment în care colonelul Sanders a decis să își vândă afacerea la un preț sub valorificat. Astfel a ajuns din nou sărac, doar cu o indemnizație lunară de 105 dolari și câteva procente care veneau din partea prietenului său Pete Hartman în urma vânzării puiului conform rețetei sale. Hatrman a realizat celebrul logo KFC și a început să vândă produsele gătite conform rețetei colonelului; pentru implicare în dezvoltarea francizei pe care o promova prin aparițiile sale cu celebrul costum alb și papion negru, colonelului Sanders îi reveneau un număr de procente. Anii 60 au raportat peste 400 de restaurante KFC pe teritoriul Statelor Unite, dar și în alte țări, astfel afacerea devenind internațională.
Sursa Photo: shorturl.at/ipxPU
Celebra rețetă a fost descoperită în decursul a 9 ani, alcătuită din tehnici speciale de preparare formată din 11 ierburi și mirodenii; aceasta a fost modificată de mai multe ori în decursul celor nouă ani, până s-a ajuns la varianta pe care noi o cunoaștem astăzi.
Cu încredere în rețeta sa și în materia primă pe care o furniza, colonelul Sanders s-a dedicat propriei rețete. A străbătut America, a vizitat mai multe restaurante și a gătit proprietarilor și angajaților acestora puiul după propria rețetă. Convenția între colonelul restaurantelor era că pentru fiecare bucată de pui vândută, acesta să primească câte 50 de cenți. Nu a durat mult până ce iubitorii de pui de pretutindeni s-au îndrăgostit de secretul colonelului Sanders, și peste 600 de restaurante din America și Canada vindeau puiul preparat după rețetă secretă.
Sursa Photo: shorturl.at/itSU2
În același an, colonelul a vândut drepturile asupra rețetei unui grup de investitori din care făcea parte și John Y. Brown Junior, guvernatorul statului Kentucky din perioada respectivă. Și așa, lanțul de restaurante KFC a început să prindă contur datorită celebrei rețete a colonelului Sanders. Din anul 1976, Colonelul Sanders a ajuns în topul personalităţilor din SUA şi a devenit purtătorul de cuvânt al companiei.
Reclame celebre & Funny Momments
Sursă video - https://youtu.be/TnOrg5oGOmw
Sursă video - https://youtu.be/9xj9OvEmk1c
Evoluția financiară a companiei KFC
KFC funcționează parțial cu capital propriu, dar și ca model de franciză; rapoartele de la sfârșitul lunii decembrie 2018, arată că 98% dintre restaurantele sale funcționează sub formă de franciză.
Corporația face parte din Yum! Brands, cu sediul în Louisville, Kentucky şi are aproximativ 25.000 de restaurante, care operează în peste 135 de țări și regiuni (Dittfurth, Gerhardt & Joiner, 2019)
KFC este unul dintre cele mai bine cunoscute branduri din restaurantele Quick Service. Datele financiare au fost obținute din compilarea pe 8 ani a situațiilor financiare ale KFC în perioada 2014-2021 și sunt exprimate în euro.
Sursa informațională: expandedramblings.com
Sursa Grafică: creație internă
Datele financiare între anii 2017-2019 arată astfel:
Sursă infirmațională: shorturl.at/dgNP9
Sursa Grafică: Creație internă
KFC a avut rezultate mai bune în 2017, comparativ cu 2018 și 2019. Cu toate acestea, compania este mai stabilă și are o rentabilitate mai bună a investiției.
Compania și-a manifestat îngrijorarea în domeniile fluxului de numerar, datoriilor și datoriei de capital, chiar dacă are rate de creștere mai mari.
A atras o clientelă uriașă, datorită performanței exemplare și eficienței serviciilor sale, KFC a reușit să adopte o bază de forță de muncă atractivă în majoritatea punctelor sale de vânzare, care a îmbunătățit eficiența și gestionarea serviciilor sale.
Conducerea superioară este interesată de analiza situațiilor financiare, folosind informații derivate din toate evaluările lor în luarea deciziilor de vârf, fie creșterea eficienței operaționale, îmbunătățirea lanțurilor sale și stabilirea de noi oportunități. În plus, datele derivate din analiza raportului financiar expun amenințările cu care se poate confrunta afacerea și dezvoltă mecanisme privind modul în care poate fi capabilă să absoarbă șocurile și să îmbunătățească calitatea acestora în furnizarea de servicii.
Conform datelor furnizate de companie, în fiecare zi, circa 26.000 de clienți trec pragul restaurantelor KFC-ului la nivel național. În schimb, anual, cifra se ridică la 9.500.000 de clienți.
Strategia de marketing a KFC-ului este foarte bine elaborată, deoarece există un echilibru foarte bun între firmă și piață.
Harland Sanders a murit la vârsta de 90 de ani, pe 16 decembrie 1980 după o luptă de 7 luni cu leucemia.
Compania a ajuns până în prezent la suma de aproximativ 25.000 de restaurante în întreaga lume.
Autor Articol - Alexandru Burtescu
Comments