top of page

Povestea Lavazza

Fie caldă sau rece, neagră sau cu diverse arome, cafeaua este una dintre cele mai populare și consumate băuturi din lume.Deși folosită în primă fază ca și energizant, acum cafeaua este băută de cele mai multe ori de plăcere, datorită gustului său. Finlandezii par să savureze cel mai mult aroma cafelei, consumul anual ajungând la 12 kg. pe cap de locuitor. Unul dintre cele mai căutate și vândute branduri din lume este Lavazza. Puțini dintre noi știm însă istoria acestui brand atât de celebru, cine este fondatorul Lavazza și cum a reușit compania să ajungă printre cele mai puternice din domeniu.

Sursa grafică: creație internă


Fondatorul companiei:

Luigi Lavazza s-a născut în data de 24 aprilie 1859, într-o familie de agricultori, într-un sat mic din nordul Italiei. La vârsta de 26 de ani decide să ia viața în piept și părăsește mica localitate natală.


Având resurse materiale puține, a reușit totuși ca până la vârsta de 35 de ani să strângă o sumă de bani, și a cumpărat o mică drogherie în centrul orașului. Luigi Lavazza vindea aici de la săpunuri și alcool, la uleiuri și mirodenii, și bineînțeles, cafea. Treptat, locul devine și cafenea, perfect pentru spiritul sociabil al italienilor.


În anul 1892 achiziționează un aparat inovator, un prăjitor electric, cu ajutorul căruia a crescut considerabil producția de cafea, și implicit, nivelul de vânzări. Trei ani mai târziu fondatorul Luigi Lavazza își arată din nou geniul de antreprenor și începe să vândă cafea la pungă de hârtie, astfel încât clienții să se poată bucura și acasă de aroma acesteia.


În anul 1894 Luigi Lavazza face mișcarea ce avea să-i aducă succesul: începe să amestece boabele din surse de proveniență diferită în timpul procesului de prăjire, iar rezultatul, complet diferit de tot ceea ce exista la acel moment pe piață, îi cucerește pe clienți și îi dobândește succesul. Acesta este momentul apariției conceptului de blending (amesctec) al cafelei.

Sursa Grafică: shorturl.at/ckpq1


Știți cum s-au născut amestecurile Lavazza?

Luigi a descoperit diferitele origini și caracteristici ale unor diferite tipuri de boabe de cafea și a studiat arta amestecării pentru a satisface gusturile clienților săi. Datorită unei călătorii în Brazilia, a putut să vadă potențialul consumului de cafea într-o epocă a marilor schimbări.

Cafeaua Lavazza pe care o bem astăzi este rezultatul unei combinații, creată de fondator dintr-o varietate de boabe de cafea din diferite părți ale lumii.


Totul a început în anul 1895 când Luigi Lavazza, a deschis prima drogherie Lavazza în San Tommaso, la Torino, iar pe măsură ce afacerea sa a înflorit a fondat în anul 1927 și Luigi Lavazza SpA.


Pe măsură ce Italia se bucura de creștere economică, doi dintre fiii fondatorului, Beppe și Pericle, încep să mute producția la scară industrială. În această perioadă, Lavazza devine cea mai mare companie italiană din sectorul cafelei, poziție pe care încă o deține și este pe cale să devină lider în Europa. O modalitate nouă și originală de a promova cafeaua, a fost prezentată la Târgul de Mobilă de la Torino din anul 1959, un autobar: clienții puteau savura cafeaua și în aer liber.


Creșterea industrială a companiei Lavazza a continuat odată cu deschiderea, în anul 1965, a celei mai mari fabrici de prăjire a cafelei din Europa, în Italia, la Settimo Torinese. În anul 1982 s-a deschis în Franța, la Vincennes, prima sucursală în străinătate. Au urmat înființarea în anul 1987 a sucursalei Lavazza Deutschland GmbH la Frankfurt, urmată de Lavazza Kaffee la Viena în anul 1988, apoi de Lavazza Premium Coffee Corp la New York în anul 1989 și în cele din urmă de Lavazza Coffee UK LTD la Londra în 1990.


În acești ani, Emilio Lavazza a prezentat compania Asociației Europene a Cafelei, iar compania a început să considere întreaga Europă ca pe o piață națională. Între timp, comunicarea publicitară a companiei Lavazza a devenit și internațională, odată cu lansarea primelor campanii TV și în presă străină. De la început, strategia lor de comunicare a combinat autenticitatea italiană cu cafeaua de calitate.

Sursa grafică: https://www.gettyimages.no

În cele din urmă, la vârsta de 74 de ani, Luigi Lavazza se retrage de la conducerea companiei lăsând totul copiilor lui: Luigi, Mario, Beppe (Giuseppe), Maria, Pericle şi Ginetta.

Ulterior au inființat și Fundația Giuseppe și Pericle Lavazza, o organizație non-profit, care își propune să îmbunătățească condițiile de viață ale oamenilor din țările producătoare de cafea.

Prin această inițiativă importantă, Lavazza a îmbunătățit treptat condițiile de viață a peste 3.000 de fermieri din opt țări, introducând noi tehnici agricole, mai durabile și mai profitabile, contribuind astfel la ridicarea nivelului de trai.


În anul 2012, compania și-a declarat angajamentul față de sustenabilitate (capacitatea de a exista și de a dezvolta fără a epuiza resursele naturale pentru viitor) și a inființat priectul ¡Tierra!. Folosind metodologia de analiză a ciclului de viață , a întreprins un proces de evaluare a performanței de mediu a unora dintre principalele sale produse și servicii, inclusiv:

  • materii prime;

  • procesele de fabricare a cafelei în ţările de origine şi în fabricile din Italia;

  • ambalaj;

  • mașini;

  • metode de transport pentru materii prime și produse finite;

  • eliminarea produsului uzat.

Proiectul Lavazza ¡Tierra! s-a extins în Brazilia, India, Peru și Tanzania, implicând un număr tot mai mare de fermieri și comunități.


În anul 2015, espresso-ul italian și-a făcut intrarea în Stația Spațială Internațională. Împreună cu Agenția Spațială Italiană (ASI), Lavazza și Argotec dezvoltă ISSpresso, primul aparat de cafea care funcționează în spațiu. Odată cu publicarea primului raport de sustenabilitate, Lavazza și-a introdus în anul 2015 abordarea CSR în toate domeniile de afaceri. În aceeași perioadă, Lavazza a finanțat și cercetări privind genomul cafelei Arabica.


În anul 2016, Lavazza a achiziționat Carte Noire, un lider pe piața franceză de retail a cafelei și a integrat unitatea de producție Laverune. Drept urmare, Franța devine a doua cea mai importantă piață pentru Grupul Lavazza, după Italia.


După 120 de ani de istorie, în prezent, afacerea este condusă de a treia și a patra generație a familiei Lavazza. Nepotul fondatorului, Giuseppe Lavazza a împărtășit invitaților Erns&Young prezenți la Monte Carlo cum a prins gustul cafelei și a afacereii familiei sale:

“Eram impresionat mai degrabă de studiile umaniste, istorie, filosofie și limbi străine și voiam să devin profesor. Dar tatăl meu a fost un exemplu prin implicarea demonstrată în fiecare zi pentru compania Lavazza. Nu vorbea foarte mult despre business, dar am văzut implicarea lui totală în dezvoltarea afacerii începute de generațiile trecute. Pentru el era ca o religie.

Astfel am început să respect compania și să mă implic. După ce m-am alăturat echipei Lavazza, am explorat toate aspectele afacerii și am devenit expert în cafea și în industria cafelei.„ Giuseppe Lavazza

Sursa: https://www.ey.com/en_gl/weoy


Compania care a început ca o mică băcănie este astăzi lider pe piața de retail din Italia, având o cotă de piață de 47%, 3000 de angajați și vânzări de peste 1,34 miliarde de euro. De asemenea, compania dispune de șase unități de producție, patru în Italia și două în afara țării, și operează prin companii asociate și distribuitori în peste 90 de țări. Lavazza exportă în prezent peste 46% din producție.


Astfel, datele financiare ne arată că:

Grupul Lavazza și-a prezentat rezultatele pentru anul financiar 2021, în care a raportat o cifră de afaceri de 2,308 milioane de euro, cu indicatori financiari cheie în creștere și un mix pozitiv de produse și canale de distribuție.

În anul 2021, grupul a raportat venituri în creștere cu 11% față de anul 2020.

Câștigurile înainte de plata dobânzilor și taxelor se situează la 163 de milioane de euro, față de 108 milioane de euro in 2020. Profitul net de in anul 2021 este de 105 milioane de euro și reprezintă o creștere de 44 % față de cele 73 de milioane de euro de anul 2021.


Așadar, compania Lavazza, fondată la Torino, în 1895, este deținută de familia Lavazza de patru generații. În prezent, grupul este unul dintre principalii jucători de pe scena mondială a cafelei, cu o cifră de afaceri de peste 2,3 miliarde de euro si un portofoliu de mărci de top care sunt lideri pe piețele lor, precum Lavazza, Carte Noire, Merrild și Kicking Horse.


Compania este prezentă în toate sectoarele de business și desfășoară operațiuni pe 140 de piețe, având nouă fabrici în șase țări și peste 4.200 de colaboratori în întreaga lume. Prezența globală a grupului este rezultatul a peste 125 de ani de creștere, iar cele peste 30 de miliarde de cești de cafea Lavazza produse în fiecare an sunt dovada unei povești de succes remarcabile. Obiectivul Lavazza este de a continua să ofere cea mai bună cafea posibilă, sub toate formele, acordând atenție fiecărui aspect al lanțului de aprovizionare, începând de la selectarea materiei prime și până la produsul din ceașcă.


Luigi Lavazza ne-a demonstrat că a fost un om cu inițiativă, creativitate și pasiune pentru munca sa a ajuns să fondeze o companie care astăzi a ajuns să fie cunoscută în toată lumea.


Prima reclamă Lavazza.

Sursă video-www.youtube.com


Autor articol - Alexandru Burtescu

128 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate
bottom of page