top of page

Povestea companiei Google


Care este distanța dintre Pământ și Soare? Care este culoarea Pantone a anului în curs? Ce obiective turistice găsești în Brașov? Cum se prepară o plăcintă cu mere?


Tu ce informații cauți zilnic pe Google?


În fiecare zi, cu toții avem întrebări și dorim răspunsuri rapide, iar pentru a obține aceste răspunsuri, apelam la binecunoscutul Google.


Cu toate că astăzi este un mod de viață, povestea Google începe în anul 1995, când doi studenți la Universitatea Stanford reușesc să dezvolte un motor de căutare care identifica importanța paginilor web prin intermediul link-urilor.


În cadrul acestui articol, vom afla povestea Google din mai multe puncte de vedere, după cum urmează:


  • Cum a apărut Google? Din garaj în Googleplex;

  • Cine sunt fondatorii Google?

  • Produsele și serviciile Google;

  • Motorul de căutare Google;

  • Publicitatea online - Google Ads;

  • Toate produsele Google;

  • Corporația Google și valoarea de piață;

  • Mediu de lucru și cultura organizațională;


GooglePlex

Sursa foto:https://en.wikipedia.org/wiki/Google


Cum a apărut Google? Din garaj în GooglePlex


În anul 1995, Larry Page și Sergei Brin, urmau studiile universitare din cadrul Universității Stanford, California din America. Aceștia au venit cu idea de a indexa informația deja publică pe internet, prin cadrul unui motor de căutare.


Astfel informațiile publice erau prezentate celui care căuta un anumit subiect. Acest rezultat era posibil prin intermediul link-urilor interne din cadrul respectivei pagini web și realizarea unui “PageRank”.


Importanța fiecare pagini web era stabilită prin numărul de link-uri, astfel cele care aveau un număr mai mare, avea și un “PageRank” mai bun.


Serghei & Larry Google

Sursa foto: https://insider.dn.pt/noticias/volta-ao-google-20-datas/4657/


Cei doi au numit acest motor de căutare Backrub.


La scurt timp acesta a fost numit Google, Googol fiind un joc de expresie matematică pentru numărul 1 urmat de 100 de zerouri și reflectă misiunea fondatorilor “de a organiza informațiile lumii și de a le face universal accesibile și utile”.


În următorii ani, Google a atras atenția nu numai comunității academice și ci investitorilor din Silicon Valey.


Domeniul www.google.com a fost înregistrat pe 15 septembrie 1997. Astfel în anul 1998 Andy Bechtolsheim, co-fondatorul Sun Microsystems, le-a scris lui Sergey și Larry un cec de 100.000 $, iar Google Inc. s-a născut oficial, fiind prima investiție în acest proiect.


În același an, cei doi mai primesc suma de 250.000 $ din partea lui David Cheriton, fondatorul start-uplui Granite Systems, vândut în perioada respectivă către Cisco pentru suma de 220 de milioane de dolari.


Cei doi mai primesc două investiții din partea lui Jeff Bezos și Ram Shiram sub formă de cumpărare de acțiuni suma de 250.000 $ fiecare.


https://en.wikipedia.org/wiki/Google


Împreună cu investiiile inițiale și noile sume adunate, inclusiv de la prieteni și familie, Sergei și Page, reușesc să strângă suma de 1.000.000 $ și să își deșchidă prima locație de birouri. Pe data de 7 iunie 1999, Google Inc. mai primește suma de 25 de milioane de dolari din partea firmelor de investiții Kleiner Perkins și Sequoia Capital, fiecare investind suma de 12,5 milioane de dolari.


În luna martie a anului 1999, compania își muta birourile în Palo Alto, California, zonă ce găzduia mai multe start-upuri proeminente de tehnologie din Silicon Valley.


Începând cu anul următor, motorul de căutare realizat de cei doi, începe să vândă pentru prima data reclame asociate cu cuvintele de căutare, chiar dacă cei doi fondatori nu au fost de acord inițial. Pentru a menține un design cât mai clar și simplist, reclamele erau exclusiv text.


În anul 2003, compania a închiriat un complex de birouri de la Silicon Graphics în Mountain View, California. Complexul respectiv a devenit cunoscut drept GooglePlex, iar trei ani mai tărziu, Google a cumpărat proprietatea pentru 319 milioane de dolari.


Cine sunt fondatorii Google?


Chiar dacă în acest moment Google are 135.000 de angajați full-time, proiectul inițial a fost realizat doar de două persoane, Larry Page și Sergei Brian.


Larry Page (născut pe 26 martie, 1973) este un informatician american ce a studiat în cadrul Universității Michigan și Universității Stanford. Sergey Mikhailovich Brin (născut pe 21 august, 1973) este un informatician american, care s-a născut în Moscova în perioada Republicii Sovietice.


Cei doi au dezvoltat algoritmul “PageRank”, algoritm ce a stat la baza funcționării motorului de căutare Google. Numele acestuia provine atât de la denumirea “web page”, ce se traduce prin pagină web, dar și de la numele lui Larry “Page”.


Algoritmul funcționează prin numărarea link-urilor către o pagina web și bineînțeles calitatea acestora pentru a putea estima o importanță aproximativă a respectivului site. Cu cât sunt mai multe link-uri de calitate cu atât pagerank-ul este mai mare.


PageRank este practic un algoritm de analiză a link-urilor, atribuind o pondere numerică fiecărui element dintr-un dintr-un set de documente cu hyperlink, cum ar fi World Wide Web (www), cu scopul de a “măsura” importanța sa relativă în cadrul setului respectiv.


În prezent nu este folosit doar acest algoritm, dar acesta a fost primul și cel mai cunoscut. Optimizarea pentru indexarea în cadrul motorului de căutare Google este catalagat ca și optimizare SEO.


Produsele și serviciile Google


Sursa foto: https://market.us/statistics/web-search-engine/google/


Când ne gândim la Google, ne gândim automat la motorul de căutare, dar aceasta companie a dezvoltat o mulțime de alte produse în ultimii ani, de la software la hardware, de la baze de date în cloud la telefoane mobile.


Motorul de căutare Google


Pentru a putea răspunde în milisecunde căutărilor noastre, Google indexează pe serverele sale miliarde de pagini web pentru a putea permite utilizatorilor să caute informațiile pe care le doresc prin utilizarea cuvintelor cheie. Google deține peste 90% din totalul căutărilor prin motoare de căutare, chiar dacă are mai mulți concurenți.


Alte motoare de căutare sunt Bing (varianta oferită de Microsoft), Yahoo, Baidu (predominant în Asia), Yandex (predominant în Rusia) și DuckDuckGo, folosit în special cu browserul Tor.

Un broswer care are un grad mai mare de confidențialitate prin faptul că poți opri cookie-urile JavaScript, iar ip-ul trece prin mai multe țări, fiind mai greu de urmărit.



Publicitatea online Google Ads


Dacă până în prezent am discutat despre cum a apărut Google, cine sunt fondatorii și ce înseamnă motorul de căutare, trebuie să discutăm și despre cum câștigă și din ce câștigă Google miliarde de dolari anual.


Publicitatea prin intermediul Google conectează fiecare afacere cu intenția celui care caută respectivul produs sau serviciu prin intermediul motorului de căutare. Acest gen de publicitate mai este numită și “activă”, deoarece persoana are nevoie de o informație sau produs în acel moment și de cele mai multe ori este dispus să plătească atunci comparativ cu Social Media unde oamenii nu vin să caute produse, ci vor să interacționează cu prietenii,familia și să găsească lucruri care să îi amuze.


Genul acesta de publicitate mai este numita și “publicitate disruptivă”. În anul 2020 Alphabet (conglomeratul tehnologic care deține Google LLC) a generat venituri de 183 de miliarde de dolari. Din cele 183 de miliarde, 147 de miliarde, respectiv 80% provenind din publicitatea online Google Ads, conform raportului financiar anual.


Publicitatea prin intermediul Google Ads a suferit multiple modificări în ultimii ani, trecând de la publicitatea bazată doar pe text, la publicitatea prin imagini (Display Ads), pentru magazine online exclusiv (Shopping Ads), videoclipuri (Video Ads), utilizând din ce în ce mai mult inteligența artificială în sistemul de licitație și de afișare.


Toate produsele Google


Produsele Google LLC sunt împărțite pe categorii servicii, software și hardware.


Servicii Web


În această categorie intră toate serviciile folosite de noi zilnic în mod gratuit. Acestea sunt Gmail (email), Google Caledar (managementul timpului și programarea întâlnirilor), Google Maps (hărți și navigare prin satelit), Google Drive (stocare fișiere în Cloud), Google Sheets (Excel în varianta Google dar în Cloud), Google Docs (Word în varianta Google dar în Cloud), Google Slides (Power Point în varianta Google, dar în Cloud), alte produse fiind Google Translate, Google My Business.


Software - Android (sistemul folosit de majoritatea telefoanelor mobile cu excepția Apple) și Chrome (browserul de internet folosit de peste 62,78% din internauți la nivel mondial).


Google produce și anumite produse hardware și are o gama de servicii pentru companiile mari, precum Google Ads 360, Analytics 360 și multe alte servicii, doar că prezentarea lor deviază de la “Povestea Google”.


Sursa foto:https://www.broadbandsearch.net/blog/google-statistics-facts#post-navigation-1



Corporația Google și valoarea de piață

Prima listare publică (IPO) de către Google a fost în data de 19 august 2004.


În cadrul acestei acțiuni, compania a oferit 19.605.052 de acțiuni la un preț de 85 USD per acțiune. Astfel, vânzarea de 1,67 de miliarde de dolari a oferit companiei o capitalizare de piață de peste 23 de miliarde de dolari.


În anul 2005, Google anunța o creștere a profitului cu 700%, creștere datorată faptului că marile companii și-au mutat strategiile de promovare în mediul online.


Acțiunile companiei au performat atât de bine, ajungând la un preț de 350 $ per acțiune în anul 2007. Creșterea prețului per acțiune s-a datorat în mare parte investitorilor individuali, comparativ cu investitorii instituționali și fonduri mutuale.


Anul 2021 s-a dovedit a fi un an excelent pentru companie, raporand venituri de 75 de miliarde de dolari în Q4.


Veniturile au crescut cu 32% față de Q4 din anul 2020, suma fiind de 57 de miliarde de dolari.


În același timp anul 2022 a adus o scădere, astfel că pe data de 26 aprilie 2022 Alphabet (conglomeratul tehnologic care deține Google LLC) a anunțat rezultatele financiare pentru trimestru încheiat la 31 martie 2022, raportând o scădere de 6 % a câștigărilor comparativ cu Q1 a anului 2021.


https://capital.com/alphabet-googl-stock-forecast



Mediu de lucru și cultura organizațională

Conform Fortune Magazine, Google a câștigat trei ani la rand locul 1 pentru cea mai bun angajator din lume. De asemenea în 2010 a fost nominalizat drep cel mai atrăgător angajator din lume pentru tinerii absolvenți.


Filosofia corporativă Google include principii precum “puteți face bani fară a face rău”, “poți fi serios fară costum” și “munca ar trebui să fie provocatoare, iar provocarea ar trebui să fie distractivă”.


Angajații Google sunt împărțiți în șase ierarhii bazate pe experiență și pot varia de la începător în centrele de date , manageri nivel 1 și ingineri nivel 6. Că și tehnică de motivare, Google utilizează o politică numită “Innovation Time Off”, unde inginerii sunt încurajați să petreacă 20 % din timpul lor de lucru pe proiecte pe care îi interesează.


Servicii precum Gmail, Google News, Orkut și AdSense au provenit din aceste eforturi independente. Într-o discuție la Universitatea Stanford, Marissa Mayer, Vicepreședinte Google pentru produse de căutare și experiență a utilizatorului, a arătat că jumătate din toate lansările de produse noi în a doua jumătate a anului 2005 au provenit din “Innovation Time Off”.


Sursa foto: https://globalonlinemony.com/7-companies-owned-by-googles-parent-company-alphabet-googl/


Rezumat


Încă din prima clipă a dezvoltării proiectului, Serghei și Larry au lucrat obsesiv la “rezolvarea problemelor celor care caută informații online”.


Cred că asta le lipsește multor companii care se gândesc la profit și mai puțîn la cum îi ajuta produsul sau serviciul lor pe cei din jur.


Sloganul celor de la Google “de a organiza informația lumii și de a o face universal accesibilă și utilă”, susține exact acea obsesie de a fi relevant și a ajuta mai întăi și ulterior să găsești soluțîi de monetizare.


Google este printre puținele companii care oferă mâncare gratuit angajaților, spații pentru recreere în timpul programului (sală de jocuri, spații cu instrumente muzicale).


Încercând mereu să optimizeze productivitatea angajaților au realizat că omul nu poate lucra 8 sau 10 ore continuu și să fie la fel de productiv.


Tocmai prin aceste pauze sub formă de jocuri sau muzică, corpul de relaxează și poate găsi soluții mult mai rapid la anumite probleme ce nu par a avea soluții.


Atenția managementului Google față de angajați se reflectă și în mâncarea pe care o oferă angajaților. Aceștia primesc mai multe feluri de mâncare, dulciuri, fructe și băuturi răcoritoare, doar că în ultimii ani au “optimizat” și acest aspect prin anumite tehnici numite “nudge”.


Cum se intră în sala de mese, prima dată sunt salatele și fructele, carnea și preparatele mai grase fiind mai în spate. Băuturile răcoritoare sunt depozitate cel mai jos în frigider, iar primele poziții sunt cele cu apă plată.


Dulciurile au fost puse în borcane speciale tocmai pentru a fi puțin mai greu de accesat. Prin aceste optimizări au dorit că angajații să mănânce mai sănătos, sănătate care se exprimă și într-o mai bună productivitate.




87 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate

Comments


bottom of page