Povestea Coca-Cola

Actualizată în: 26 mai

Cine nu a simțit emoția Crăciunului atunci când faimoasele tiruri Coca-Cola se plimbau iarna pe străzile orașelor din întreaga lume?


Se spune că inclusiv Moș Crăciun este îmbrăcat în roșu, datorită campaniilor publicitare realizate de această companie, dar este oare adevărat?


Indiferent că ești un fan înrăit al acestui produs sau nu, cu siguranță nu poți ignora capacitatea de persuasiune a reclamelor folosite, cât și penetrarea piețelor de băuturi răcoritoare la nivel mondial.


Sursă foto: https://www.coca-cola.ie/marketing/christmas/history-of-the-coca-cola-christmas-trucks


În cadrul acestui articol, vom afla povestea Coca-Cola din mai multe puncte de vedere, după cum urmează:


  • Cum a apărut Coca-Cola?

  • Istoria Companiei Brandul, produsele și originea sticlei emblematice;

  • Campaniile de promovare și Faimosul Moș Crăciun;

  • Compania Coca-Cola în cifre și statistici;


Cum a apărut Coca-Cola?


Sursă foto: https://www.coca-cola.ie/our-business/history/1880s


Colonelul John S. Pemberton ce participase în războiul civil american (1861-1865), în urma rănilor suferite pe front a devenit dependent de morfină în anii post-război.


Având o diploma în farmacie, acesta a încercat să își trateze această dependență dezvoltând diverse băuturi.


În anul 1885, acesta dezvolta în cadrul farmaciei sale (Pemberton's Eagle Drug and Chemical House), din Columbus, Georgia, o băutură inspirată din vinul franco-corsic de coca, dar în rețeta acestuia mai adaugă nucă de cola africană și bineînțeles alcool.


Acesta prezinta respectiva băutură drept un calmant, antidepresiv și afrodisiac. În anul 1886, în Atlanda, capitala statului Georgia, se promulgă o lege prin care se interzicea producerea și consumul de băuturi alcoolice pe teritoriul respectivului stat.


Astfel, John Pemberton este forțat să tranforme băutura într-o băutură non-alcoolică. Pe data de 8 Mai 1886, John Pemberton lansează o nouă băutură carbogazoasă, fară alcool, cu numele de Coca-Cola.


Numele băuturii este dat chiar de contabilul acestuia, menționând că cei doi “C”, ar arata foarte bine în reclamele grafice.


În anul respectiv, această nouă băutură este vândută prin intermediul farmaciei acestuia (Jacobs’ Pharmacy), reușind să vândă doar 9 sticle pe zi până la sfârșitul anului.


Sursă foto: https://www.coca-cola.ie/our-business/history/1880s


Istoria Companiei


Se spune că nimic nu este întâmplător, la fel se poate spune și cu istoria acestei companii.


Astfel în anul 1888, farmacistul Asa Griggs Candlei a avut norocul de a-și intersecta destinul cu John Pemberton, inventatorul Coca-Cola.


Intrigat de această noua băutură, acesta se oferă să cumpere rețeta Coca-Cola, iar John Pemberton pe baza problemelor grave de sănătate și financiare, acceptă pentru suma vehiculată de 1750 de dolari.


Acesta tranzacție îl va transforma pe Griggs într-unul dintre cei mai importanți magnați din istoria Statelor Unite. După 4 ani de la achiziție rețetei, Așa Griggs Cadlei, înființează “The Coca-Cola Company”.


Acesta devine societate pe acțiuni, având că marca înregistrată numele companiei, oferă primele dividente și este autorizat primul buget de publicitate în valoare de $11,000.


Începe distribuția pe tot teritoriul țării, iar din anul 1899 începe exportul către Cuba, urmat de exportul către Europa.


Sursă foto:https://www.coca-cola.ie/our-business/history


Brandul Coca-Cola și originea sticlei emblematice

În urma unor studii privind recunoașterea logo-ului și brandului Coca-Cola la nivel mondial, rezultatul este absolut uluitor; 94% din persoanele ce au participant la sondaj au recunoscut logo-ul Coca-Cola, inclusiv tonurile de culoare și desenul grafic.


Cum de a putut o companie să realizeze acest lucru? Chiar de la început au recunoscut puterea de persuasiune pe care o au reclamele și așa numitele “activări de produs”.


În anul 1901, bugetul de promovare a fost de 100.000 $, echivalentul a 3.401.282 $ în prezent.


Pe lângă gustul diferit și unic, bugetul de promovare impresionat, Coca-Cola a mai realizat un lucru inedit, mai ales pentru perioada respectivă, o sticlă total unică, acesta fiind și marca înregistrată.


Design-ul acesteia a fost realizat de compania Root Class, din Terre Haute, Indiana, în urma unui brief primit.


Se spune că designul sticlei a pornit atunci când echipa de creație a dat peste o ilustrație a boabelor de cacao care aveau o formă alungită și avea un interior distinct.


Sursă foto: https://www.coca-cola.ie/our-business/history/contour-bottle-history


Campaniile de promovare Coca-Cola și Faimosul Moș Crăciun

Campaniile de promovare realizate de Coca-Cola sunt cunoscute în întreaga lume nu doar datorită bugetelor extrem de mari, ci prin prezentarea produsului într-un mod emoțional, indiferent că vorbim de slogan, video sau grafică.


Din anul 1886 până în 2021, Coca-Coca a schimbat sloganul de 49 de ori, de fiecare dată dorind să transmită o altfel de emoție.


Primul slogan folosit în anul 1886 a fost “Drink Coca-Cola”. În Romania cele mai cunoscute fiind “Always Coca-Cola” (1993), “Make it real” (2005), “Taste of feeling” (2016).


Fiecare campanie de promovare a dorit să aducă zâmbete privitorilor și mai puțin să prezinte mesaje directe de vânzare. Un bun exemplu este filmuletul de mai jos, realizat în cadrul campaniei din 2012.




Este adevărat că Moș Crăciun este îmbrăcat în roșu datorită campaniilor Coca-Cola?

După cum menționează și cei de la Coca-Cola, acest lucru nu este adevărat, dar promovarea a jucat un rol important în modul cum ne imaginam că ar trebui să arate faimosul personaj.


Trebuie menționat că în Statele Unite, legenda lui Moș Crăciun este practic inspirată din povestea Sfântului Nicolae.


Până în anul 1930, Moș Crăciun nu a jucat un rol important în campaniile de promovare Coca-Cola, dar din anul 1931, lucrurile se schimbă radical.


Până în acel moment nu era nimic diferit grafic în prezentarea acestei legende, motiv pentru care a fost angajată agenția de publicitate D’Arcy și artistul Michigan Haddon Sundblom.


Se dorea prezentarea unui personaj mai amuzant, mai empatic, care să inspire voie bună. Haddon a avut ca inspirație poemul “ The Night Before Christmas”, în care Sfântul Nicolae, cel ce aducea cadouri și bucurie copiilor, era un “elf bătrân și vesel” îmbrăcat în haine de blană de culoare roșie.


Ilustrația realizată a fost atât de convigatoare și plăcută, încât a dus la standardizarea imaginii folosită până în prezent.


Pentru realizarea ilustrației, Haddon a fost ajutat de prietenul sau Lou Prentiss, ce a pozat ca și model în realizarea schițelor inițiale. Când acesta a trecut în neființă, Sundblom s-a pictat pe el însuși uitandu-se în oglindă.


Din anul 1931 până în 1964, reclamele realizate de Coca-Cola, îl arătau pe Moș Crăciun livrând jucării, citind scrisorile acestora când se odihnea, savurând o sticlă de Coca-Cola.


Sursă foto:https://www.coca-cola.ie/marketing/christmas/the-sundblom-santa-story


Istoria personajului creat de Michigan Haddon Sundblom este redată și în muzeul Coca-Cola din Atlanta, Georgia, SUA.



Compania Coca-Cola în cifre și statistici

Având peste 200 de parteneri de îmbuteliere în toată lumea, compania cu sediul în Atlanta, are o valoare globală a mărcii de peste 74 de miliarde de dolari.


În anul 2021, Coca-Cola a ieșit pe locul 1 la nivel mondial privind cele mai valoroase mărci de băuturi răcoritoare la nivel mondial.


Sursă foto:https://www.statista.com/statistics/273063/leading-15-most-valuable-global-soft-drink-brands-based-on-brand-value/


În perioada 2006-2021, valoarea de brand a companiei, a crescut constant, cu mici scăderi în perioada 2017-2018.


Sursă foto:https://www.statista.com/statistics/326065/coca-cola-brand-value/


În anul 2021, veniturile operaționale nete la nivel mondial au fost de 38,66 de miliarde de dolari în creștere cu 5, 65 de miliarde față de 2020.


Sursă foto: https://www.statista.com/statistics/233371/net-operating-revenues-of-the-coca-cola-company-worldwide/


Când vine vorba de bugete de marketing și promovare, compania impresionează nu doar prin creativitatea campaniilor sale, dar și prin bugetele pe care le utilizează.


În ultimii ani, Coca-Cola a cheltuit în medie 4 miliarde de dolari anual, cu excepția anului 2020 când a cheltuit aproximativ 2,8 miliarde de dolari.


Procentul, 20% din bugetul total se alocă pieței din Statele Unite, în 2018 suma fiind de 918 milioane de dolari.


Bugetele alocate pentru promovare nu au fost utilizate doar pentru promovarea tradițională, promovarea online câștigând din ce în ce mai mult teren.


În 2021, companie s-a clasat pe locul 5 la nivel mondial din punct de vedere al fanilor, cu aproximativ 107 milioane de urmăritori pe Facebook și un număr aproximativ de 3,29 de miliarde de vizualizări cumulate pe YouTube.


Rezumat

Cum a putut o companie care vinde răcoritoare să ajungă un brand global?


Personal, cred că cel mai important element a unei firme este produsul sau serviciul oferit.


Coca-Cola a dezvoltat un produs unic la gust chiar dacă au apart mai mulți concurenți cu produse similare. Modul de promovare a produsului încă de la început a pus accent mai mult pe partea emoțională și nu pe partea comercială.


Oamenii cumpărau “clipe cu cei dragi”, “savurează o Cola și zâmbește”, și multe alte mesaje de brand.


Bineînțeles, bugetele de marketing colosale au avut capacitatea de a transforma o băutură răcoritoare locala, într-un brand global.


Toate aceste elemente combinate cu un management axat pe dezvoltare și creștere continuă, a reușit să transforme rețetă inedita a lui John S. Pemberton în ceea ce azi numim Coca-Cola Company.


Dacă ești pasionat/pasionată de povestea firmelor de succes, te invităm să urmărești blogul nostru din secțiunea “Povestea afacerilor de succes”.

55 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate