top of page

Interviu cu Corina Mihul - Managing Partner- Ergo Print & Original Murano


Corina Mihul, Managing Partner Ergo Print & Original Murano

Cum a început interesul tău pentru industria tipografică și cea a sticlei de Murano?

De profesie sunt inginer chimist. Am terminat facultatea în 1996 – o perioadă în care industria chimică era pe tobogan în jos. După o serie de încercări de a mă angaja la diverse fabrici din industria chimică sau laboratoare, am început colaborarea cu ARZM – Asociația Română a Ziariștilor de Mediu cu activități editoriale în cadrul redacției revistei PERSPECTIVE. Aici am luat contact prima oară cu o tipografie, am văzut ce înseamnă realizarea unei machete pentru o revistă.


Apoi am continuat parcursul, tot în media, la Ziarul Financiar și revista BIZ, ca web editor. Practic, în cadrul ARZM a fost începutul drumului în domeniul tipografic. În 2000, împreună cu soțul meu, am fondat primul business – o agenție ce oferea, in house, doar servicii de design și machetare, apoi pe măsură ce s-a dezvoltat am investit în partea de producție deoarece așa puteam să controlăm mai riguros producția și livrarea către client.


Am căutat utilajele și în paralel oamenii. Am găsit, după mai multe încercări, oamenii potriviți cu care am făcut și facem ECHIPĂ. Am implementat conceptul de ONE STOP SHOP, locul unde te oprești și găsești tot ce ai nevoie, adică ERGO PRINT.


În 2013 am plecat într-o vacanță la Veneția unde am vizitat împreună cu băieții mei un atelier de sticlărie. Backgroundul de inginer chimist m-a ajutat să înțeleg și să le explic cum se fabrică Sticla de Murano, care sunt procesele chimice din spatele transformărilor sofisticate și pline de culoare.


Backgroundul de antreprenor m-a ajutat să fac acel mic pas, firesc, de a încheia câteva parteneriate cu afaceri de familie ale sticlarilor din Murano. Experiența pe care am acumulat-o ca manager în tipografie m-a ajutat să dezvoltăm și magazinul online. Nu în ultimul rând, experiența în realizarea machetelor de la idee la produsul finit (noi am făcut pozele, noi le-am prelucrat, noi am realizat descrierea produselor – știam exact ce voiam și cum voiam să arate) a contribuit la scurtarea timpului de implementare / funcționare a site-ului.


Care sunt principalele provocări în gestionarea unei afaceri de tipografie digitală în România? 

Provocarea / problema cea mai mare pe care am avut-o, în special în timpul pandemiei (și imediat după) a fost fluctuația prețurilor la materiile prime în strânsă legătură și cu lipsa stocurilor.


Din fericire, această problemă s-a mai atenuat acum. O altă provocare este TIMPUL. O resursă pe care o gestionez cu greu. Întotdeauna am spus și am simțit că am trei joburi: primul care este 24 din 24 este cel de mamă.


Am doi băieți, Rareș și Andrei care sunt proiectele mele pe termen lung, apoi vine jobul de la tipografie și pe același loc, ca importanță, cel de la magazinul online, originalmurano.ro Dacă cu primele două provocări mai reușesc să jonglez, cu cele venite din zona resurselor umane îmi este din ce în ce mai greu. În momentul de față găsim cu greu oameni calificați și cu un minim de asumare a responsabilității față de sarcinile din fișa postului.


Cum se diferențiază ErgoPrint pe piața locală în termeni de calitate și servicii oferite?

Piața pe care activăm este o piață cu suișuri și coborâșuri. Suntem într-o industrie în care se inovează și în care trebuie să ții pasul cu noutățile. Nu încercăm să concurăm cu online-ul ci să-l completăm. Venim cu soluții de print și finisare care să atragă clientul final. Pe lângă utilaje am investit în echipă.


Este o componentă foarte importantă atunci când ai ca principiu calitatea serviciilor și a produselor. Experiența și atenția pentru detaliu în ceea ce privește macheta și printul sunt atuurile noastre. Colegii mei de la DTP au ochi de soacră atunci când inspectează o machetă (fie că e o banală carte de vizită fie că este un catalog). Colegii mei de la producție, de asemenea, au ochi de soacră, și dacă a scăpat ceva la DTP sigur le atrage lor atenția. Nu facem rabat de la calitatea printului, a hârtiei și a finisării.


Ce semnificație are sticla de Murano pentru tine? 

Sticla de Murano, pe lângă faptul că este un brand cunoscut de câteva sute de ani, este și pariul pe care l-am câștigat cu mine, ca antreprenor. Și nu în ultimul rând este legătura cu chimia, prima mea iubire. Bijuteriile și obiectele din sticla de Murano sunt realizate manual de către maeștrii sticlari, după tehnici și rețete vechi de câteva sute de ani ... de-a lungul anilor se schimbă doar forma ... designul.


Nici nu îți vine să crezi că totul pleacă de la câteva materii prime care se găsesc în mod natural pe planeta noastră: nisip, cuart, piatră de var, carbonat de sodiu (sau de potasiu), câteva materiale auxiliare, temperaturi de peste 1200 de grade Celsius, și foarte important secole de experiență de lucru cu pasta de sticlă. Operele de artă, create de maeștrii sticlari din Murano, sunt o îmbinare între putere și fragilitate.


Fiecare element de sticlă este unic și transmite energia maestrului sticlar ce l-a creat. Piesele prezente pe originalmurano.ro sunt perfecte pentru un cadou minunat, pentru a completa/decora casa sau biroul. Datorită acestui business am descoperit care sunt culorile și formele care îmi plac și care mă fac să mă simt WOW. Am învățat să combin piesele vestimentare cu colierele. Nu în ultimul rând, am învățat să comunic și altfel, să mă duc într-o zonă de glam unde nu mă vedeam înainte.


Cum îmbini pasiunea pentru artă și design în ambele afaceri?

Simplu. Principiul este același în ambele businessuri: CALITATEA. Omul, prin natura sa, caută să aducă în viața sa frumosul. Fie că este o broșură sau o carte bine tipărită și finisată, fie că este o bijuterie sau o vază din sticla de Murano.


Bucuria de a oferi clienților noștri materiale bine tipărite sau bijuterii memorabile, dă dependență. Am învățat să accept, lângă criteriile stricte de calitate a serviciilor și produselor tipografice, imperfecțiunea debordantă a bijuteriilor și bolurilor create manual din sticla. Am văzut cum se așterne culoarea pe diferite tipuri de hârtie și cum este înghețată în inconfundabilele murine.


Cum abordezi sustenabilitatea în cadrul celor două companii?

Ergo Print, ca orice business de producție, este generator de deșeuri. Pentru a scădea cât mai mult cantitatea de deșeuri generate am investit în utilaje performante. Astfel, cantitatea de deșeuri de hârtie este minimă.


Avem contracte cu firme care preiau atât deșeurile reciclabile (hârtie, plastic) cât și pe cele care trebuie eliminate în mod controlat. (Atenție este o diferență între reciclat și reciclabil). De asemenea, încurajez clienții să folosească hârtii și cartoane reciclate pentru materialele pe care vor le produce. De exemplu, producem pentru clienții noștri pungi din hârtie kraft (o hârtie parțial reciclată) cu mânere din canepa, cutii din cartoane reciclate, agende cu file tipărite pe hârtie reciclată.


Pentru cadourile corporate oferim clienților o colecție de agende cu coperte din denim reciclat sau piele naturală reciclată. În ceea ce privește cealaltă linie de business, cu bijuterii și obiecte din sticla, încurajez clienții să folosească obiecte din sticla pentru că aceasta este un material care nu influențează chimic pielea, mâncarea sau lichidele cu care intră în contact. Alchimiștii își păstrau în recipiente din sticla substanțele. În plus, deșeurile din sticla se pot retopi și refolosi de mai multe ori cu costuri minime.


Din păcate programele pentru recuperarea deșeurilor recilate și reciclabile derulate de autoritățile centrale sau locale, nu au randamentul pe care îl au în alte țări.


Există proiecte de responsabilitate socială în care ErgoPrint sau Original Murano sunt implicate?

Nu direct, însă ne susținem partenerii pentru derularea cu succes a unor astfel de proiecte.

Cum vezi evoluția pieței de tipografie digitală și a artei sticlei de Murano în România și internațional? În pandemie și după, am asistat la o tendință din ce în ce mai mare de a muta comunicarea în online.


Este aparent mai ieftin și foarte la îndemână. Totuși... atunci când mergem la un eveniment privat sau de business networking, primim cu plăcere o carte de vizită, o broșură sau un catalog. La rândul nostru oferim cu drag o agendă personalizată partenerilor de business. Promovarea și comunicarea prin materiale tipărite vor merge în paralel cu cele din online și se vor completa, iar în funcție de segmentul de piață căruia se adresează vor avea o pondere mai mare sau mai mică. Evoluția costurilor este cea care va dicta tendințele pieței.


Cine sunt clienții tăi și cum reușești să-i atragi sau să-i faci să revină cu drag de fiecare dată?

Afaceri mici și mijlocii din România, companii multinaționale, asociații profesionale, ambasade, agenții de publicitate, ONG-uri, fundații. Nu lucrăm cu persoane fizice. În relația cu clienții eu și echipa mea suntem sinceri, corecți și facem exact ceea ce am promis. Încrederea se câștigă greu și se pierde ușor.


Ce sfaturi ai pentru femeile care doresc să ocupe poziții de leadership în industrie? Să aibă încredere în instinctul lor, să fie autentice și, nu în ultimul rând, să se înconjoare de oameni profesioniști.


Cum te menții echilibrat(ă) între responsabilitățile profesionale și viața personală? 

Echilibrul este o stare foarte subiectivă și delicată. Ca să-l mențin între birou și familie sunt nevoită să fac ceva echilibristică în programul meu. Am fost și în burnout... cu greu mi-am revenit. M-a ajutat foarte mult că am avut lângă mine familia. Atunci am luat niște hotărâri pe care le respect în fiecare zi: când sunt cu familia sau prietenii mă bucur cu toată ființa mea de fiecare moment. Îmi aleg activitățile și întâlnirile care îmi plac și îmi aduc bucurie.


Cine te inspiră, ca model de business și nu numai? 

Nu am pe cineva sau ceva anume. Fiecare antreprenoare / antreprenor are un stil al său de a fi, de a lua decizii și de a le implementa. Mă inspiră oamenii care sunt într-o continuă evoluție / învățare. Un exemplu de antreprenoare care mă inspiră este Trinny Woodall, fondatoarea brandului de cosmetice Trinny London.


Nu o cunosc personal, am început să o urmăresc pe Facebook din întâmplare. Mi-a plăcut felul ei sincer și autentic în care prezenta câte un subiect sau produs de machiaj. A reușit să crească un brand, practic, din dressing-ul ei.


Inspiratia imi vine atunci când discut cu colegii mei (aici ma refer atât la colegii din tipografie cât și la colegele din grupurile de business networking în care sunt membră) sau cu clientii la tipografie, când mă întâlnesc cu prietenele mele și vorbim despre bijuterii.

Ma poate inspira un articol sau un podcast. Îmi place să ascult podcasturi.


Care este cel mai bun sfat pe care l-ai primit până acum în viață și de la cine? 

Nu pot să vorbesc despre un sfat, de-a lungul timpului am primit o serie de sfaturi de la oameni cu care am colaborat. Din acest punct de vedere sunt o norocoasă. Toate aceste sfaturi m-au ajutat să iau decizii, să ies din burnout, să îmi aleg colaboratorii. Însă, dacă ar fi să aleg, l-aș alege pe acela în care mi s-a spus: „Fii autentică în fiecare clipă, fii TU însăți!


Care este superputerea ta? 

Sunt un om obișnuit. Nu am o superputere. ... dar dacă stau bine să mă gândesc superputerea mea este familia mea: cei doi băieți ai mei, Rareș și Andrei și soțul meu, Cristian. Ei au fost lângă mine în fiecare secundă, m-au sprijinit necondiționat și m-au „obligat” să țin pasul cu ei.


Care este citatul care te motivează zi de zi? 

<<Posibilul întreabă Imposibilul: "Unde stai?". Imposibilul răspunde: "În visurile neputincioșilor>>. - Rabindranath Tagore

 



Original Murano





Postări recente

Afișează-le pe toate
bottom of page