Elevii din mediul rural au nevoie de resurse moderne pentru educație.
Se spune că în satul lui Ilie Băsan, și anume Băsești, localitate situată în județul Maramureș, începând cu 1784, exista o școală într-o căsuță cu ferestre mici, ce avea drept scop luminarea poporului sub îndrumarea unor dascăli cu dragoste de neam și glie, adevărați patrioți și promotori ai culturii naționale.
Din documentele existente în arhivă putem identifica faptul că în perioada 1886-1914, dascălul satului era Ioan Chira, carecu contribuția financiară și susținerea lui George Pop de Băsești a reușit ca în 1902 să construiască o sală de clasă, cancelaria și biroul directorului. Piatra și lemnele au fost aduse de la Odești, loclaitate din comuna Băsești, țigla a fost procurată de la Zalau iar zidurile au fost înălțate de săteni. Se pare că învățătorul Ioan Chira avea un tact pedagogic admirabil și solide cunoștințe musicale, fiind un patriot cu o activitate cultural bogată. Acesta a fost înlocuit o vreme, respective 1911-1912 de învățătorul Dariu Pop, iar în perioada 1914-1015 învățătorul satului Băsești a fost Antoniu Bălibanu iar începând cu 1919 Petru Robu a fost ales dascăl pe viață la Școala Băsești.
În prezent la Școala Gimnazială Băsești învață toți elevii din comuna, iar structura claselor se prezintă astfel: 2 grupe de grădiniță, 4 clase de ciclul primar, respectiv CP, I, II III, IV (două clase funcționează în regim simultan), 4 clase de gimnaziu.
Procesul instructiv-educativ se desfășoară în trei corpuri de clădire, respectiv Corpul A unde funcționează clasele de gimnaziu, sala profesorală și biroul unde își desfășoară activitatea directorul, contabilul și secretarul, Corpul B unde ăși desfășoară activitate clasele de ciclul primar și Corpul C unde funcționează grupele de grădiniță și unde se află laboratorul de informatică.
Datorită Asociației Bookland corpul B de clădire a fost complet reabilitat în parteneriat cu Primăria Băsești. De asemenea, datorită implementării programelor PNRAS și PNRR- Componenta C15- Dotarea școlilor, am reușit, în mare parte să aducem școala, din punct de vedere al dotărilor, la standarde acceptabile privind baza material iar prin Programul Național MASĂ SĂNĂTOASĂ, si bineînțeles cu sprijinul domnului primar Călăuz Ioan și al Primăriei Comunei Băsești, toți preșcolarii și elevii Școlii Gimnaziale Băsești beneficiază de o masă caldă pe zi, lucru ce ne ajută foarte mult la îmbunătățirea frecvenței și reducerea abandonului școlar.
"Dacă ar fi să identificăm nevoile stringent ale școlii, aș spune că da, ar mai fi nevoie de unele completări privind dotarea școlii, dar cel mai greu de atins obiectiv ar fi, pe de o parte, conștientizarea familiilor prinvind importanța educației, situație cu care ne confruntăm cu aproximativ 60% din populația școlară, iar pe de altă parte, fidelizarea și implicarea totală a resursei umane față de Școala Gimnazială Băsești, în prezent doar circa 20-25% fac acest lucru.
Școala din Băsești s-a dovedit, de-a lungul timpului, a fi o pepinieră care a dat țării oameni de valoare și mari patrioți, care au contribuit la promovarea și pervetuarea valorilor naționale. Aș aminti doar cățiva, profesorul universitar, folcloristul Dumitru POP, Înalt Preasfințitul Părinte Arhiepiscop al Alba-Iuliei, Irineu POP, economistul și politicianul Decebal Traian Remeș, fost ministru al finanțelor și fost ministru al agriculturii și dezvoltării rurale, etc. mulți absolvenți ai școlii din Băsești au devenit profesori, medici, arhitecți, ingineri, ofițeri în armată sau ofițeti și subofițeri de poliție, economiști, unii cochetând cu poezia, alții cu literature, dar mai ales, nu trebuie să uităm de marele tribun al nației, George Pop de Băsești, unul din cei mai de seamă promotori ai culturii naționale și a școlii românești din Transilvania.
Din păcate în ultimele decenii Școala din Băsești a cunoscut o cădere atât din punct de vedere a calității actului educațional complet, cât și al dezvoltării resurselor materiale. De aceea, în toamna anului 2021, am acceptat, cu greu funcția de director. Zic cu greu, pentru că știam că va fi o muncă titanică să reclădim tot ce a fost odinioară, și, mai mult, să ridicăm școala și actul educativ la nivelul înaintașilor noștri. Eram conștientă că este greu să trezești din amorțirea complacerii unor activități banale, anoste, ce au drept singurul scop trecerea timpului și a trece în extrema cealaltă, cu multe activități energizante, cu stimularea și activarea resurselor umane prin puterea propriului exemplu, prin implicarea elevilor în propria învățare, prin implicare părinților în activitățile școlare si extrașcolare și, nu în cele din urmă prin reabilitarea clădirilor, dotarea acestora și oferirea unui mediu de învățare adecvat epocii în care trăim.
A fost pentru mine o provocare, care se dovedește cu fiecare zi benefică, pentru că, pe lângă munca imnesă și multele ore suplimentare, încet, încet ne apropiem de ținta propusă. Fiecare realizare, cât de mică, se dovedește a fi hrană pentru suflet și cand ai satisfacția lucrului bine făcut, nu contează recunoștința sau nerecunoștința oamenilor, iar acest lucru pot să îl înțeleagă doar cei ce oferă din timpul și puterea lor, muncă și acțiuni pentru comunitate, pentru ridicarea sau tingerea unor standarde pe care, poate, doar timpul va ști să le aprecieze.
Îmi place să lucrez cu copiii, să-i conduc în lumea imaginară a poveștilor, să-i fac să creadă în propria poveste pe care, la un moment dat, va trebui să și-o scrie singuri. Pentru mine este o bucurie imensă când un fost elev, a reușit să-și croiască în viață drumul spre success și realizare. Mă simt parte a succesului lor, simt că și eu mi-am adus contribuția la acesta, iar satisfacția lucrului bine făcut este incomensurabilă.
La școală, copiii trebuie să învețe lucrurile de bază, esențiale pentru viitorul lor, iar profesorii trebuie să se asigure că elevii lor și-au însușit competențele de bază. De asemenea, tinerii învățăcei trebuie instruiți în așa fel încât să știe cum să folosească toate informațiile primite în școală, trebuie să învețe să-și dezvolte propriile aptitudini, să-și formețe propriile abilități și deprinderi. Altfel spus, profesorul este doar un facilitator al propriei învățări a elvului, însă crearea contextului propice acestui proces este esențial. Iar noi, dascălii, suntem direct răaspunzători ce acest lucru". Prof Crina-Rozalia Blidar, Director, Școala Gimnazială Băsești
Prin organizarea evenimentului “Ești mai mult decât crezi! Transformă-ți convingerile, transformă-ți viața”, Fundația CCU va dona "Școlii Gimnaziale Băsești" un echipament multifuncțional pentru susținerea activității educaționale.
Haide să ducem povestea lor mai departe și să aducem un zâmbet copiilor de azi, ce reprezintă viitorul de mâine!
Cum ne poți contacta?
Personal
Strada Progresului 134-138, Sector 5, București